Onderzoek naar het cultuurbeleid en de culturele voorzieningen
In dit artikel kunnen jullie lezen over de verschillende fases die bij een product of kunstwerk doorlopen worden, maar dit artikel zal zich voornamelijk toespitsen op de culturele voorzieningen in Utrecht. We hebben hier onderzoek naar gedaan door te kijken naar het cultuurbeleid van Utrecht en naar al haar kunst- en cultuurinstellingen. Aan de hand daarvan hebben we een aantal vragen beantwoord, zodat u na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt van kunst en cultuur in de stad Utrecht.
De inhoud van de verschillende fases
Vanaf het moment dat een kunstwerk gemaakt wordt, doorloopt het verschillende fases. In elke fase gebeurt iets anders. Hetgeen gemaakt wordt, begint In de creatiefase. In deze fase wordt er nagedacht over wat er in de productiefase gemaakt zal worden. Er wordt in de creatiefase ontworpen, er wordt beschreven wat er nodig is om het product te maken en er wordt een prototype gemaakt. In de productiefase wordt het product daadwerkelijk geproduceerd. Dan worden alle onderdelen bij elkaar gevoegd en het eindproduct ontstaat. Wanneer het product geproduceerd is, beweegt het zich in de distributiefase. Zoals de naam al zegt, wordt het eindproduct gedistribueerd. Het product gaat vanuit de fabriek naar een plek waar het verhandeld zal worden, zoals een winkel, om vervolgens naar de consument te gaan. Dat brengt ons bij de laatste fase: de consumptiefase. In deze fase wordt het product geconsumeerd door de consumenten. Ze kopen in deze fase het product en maken er vervolgens gebruik van.
De verschillende fases toegepast op Utrecht
Door de verschillende kunst- en cultuurinstellingen in te delen in de twee grote clusters ‘’Creatie&Productie’’(C/P) en ‘’Distributie&Consumptie’’(D/C), krijg je een goed beeld van wat er allemaal in Utrecht te doen is en waar juist een tekort aan is.
Als we kijken naar de fase C/P, zien we dat er veel ensembles zijn. Daarnaast zijn er veel ateliers en een tiental studio’s. Ook zijn er kunstenaars, artiesten, ontwerpers, theatergroepen en ontwerpbureaus. Een paar voorbeelden van bedrijven en personen uit de C/P fase zijn UBE, dB’s, Vlampijateliers, Starsound studio, Claudia de Breij, DOX en Today.
Als we kijken naar de fase D/C, dan zien we dat er veel musea, theaters, galerieën, (muziek)cafés, bioscopen, clubs, en podia zijn. Een aantal voorbeelden van bedrijven in de D/C fase zijn bijvoorbeeld het Centraal Museum, de Stadsschouwburg, Cinemec en TivoliVredenburg.
Zien we nou eigenlijk de dingen die de gemeente Utrecht beschrijft in haar cultuurbeleid ook terug in de stad?
Iets wat we terug zien in de stad is: ’’Wij zetten in op topcultuur én nieuw talent en op culturele diversiteit en een brede cultuurparticipatie.’’ – Culturele zaken Utrecht.
We zien dit terug in de stad, omdat er een breed cultureel aanbod is. Er is voor ieder wat wils. Dit resulteert in een brede cultuurparticipatie, omdat veel mensen, met verschillende achtergronden en verschillende interesses gebruik (kunnen) maken van de verschillende soorten culturele voorzieningen. Zo heb je bijvoorbeeld club Poema, waar jongeren uitgaan, TivoliVredenburg waar je voor allerlei soorten concerten terecht kan(van opera tot metal) en je hebt de Stadsschouwburg, waar een breed scala aan voorstellingen te bewonderen is: muziek, theater en dans. Personen die wat ouder zijn, zullen naar alle waarschijnlijkheid geen metalconcert bezoeken, maar zij kunnen bijvoorbeeld naar een opera gaan.
Door het brede aanbod bij de Stadsschouwburg wordt er ook een breed publiek aangetrokken. Zo staat Ali B binnenkort in de Stadsschouwburg en hij zal in verhouding meer allochtonen aantrekken dan bijvoorbeeld Stef Bos. Er zijn in dit theater naast de voorstellingen voor volwassenen, ook kinder-/ jeugdvoorstellingen te zien. Hiermee wordt logischerwijs een andere doelgroep aangetrokken.
Ook zien we dat er in Utrecht ingezet wordt op nieuw talent. Zo worden er projecten als bijvoorbeeld ‘’De Beste Singer-Songwriter van Utrecht’’ georganiseerd. Dit is een project waarbij wordt samengewerkt met diverse partners. Singer-songwriters uit Utrecht kunnen hieraan meedoen. Daarnaast worden er door de gemeente ook voorlichtingen en lezingen gegeven, bijvoorbeeld een lezing aan ouders over het stimuleren van talent bij hun kinderen. Doordat de gemeente de ouders hier bewust van maakt en ouders waarschijnlijk het talent van hun kind gaan stimuleren, wordt het talent van de kinderen beter ontwikkeld, waardoor Utrecht een plaats wordt die meer talenten voortbrengt en waar men zich ook bewust is van dat talent.
Waar liggen de kansen voor Utrecht?
De kansen van de stad Utrecht liggen in het stimuleren van kunst en cultuur onder mensen met een laag inkomen. Utrecht zou voor hen het deelnemen aan culturele activiteiten goedkoper kunnen maken, zodat het voor hen toegankelijker is. Daarnaast liggen er voor Utrecht kansen in het verder ontwikkelen van de stad. Dit is ook wat zij willen doen, blijkt uit het cultuurbeleid.
Wat zijn het specifieke karakter en de kracht van Utrecht en hoe kan de stad zich sterker profileren op het vlak van kunst en cultuur?
Het specifieke karakter van Utrecht wordt door The New Economy omschreven als gezond, gelukkig en speels. Dit is ook de kracht van Utrecht. Daarnaast is de kracht van Utrecht dat de stad zo centraal ligt en het allemaal makkelijk te vinden is. Utrecht kan zich sterker profileren op het vlak van kunst en cultuur door zich nog meer te richten op jong, onbekend talent.
Welke kunst- en cultuurvoorzieningen ontbreken op dit moment in Utrecht?
Op dit moment ontbreekt er een cultureel platform. Een plek waar onbekend talent op kan treden of zijn werk tentoon kan stellen. Er zijn echter wel plekken waar de onbekende bandjes en kunstenaars hun werk kunnen laten zien, maar het is vaak toch lastig om daar binnen te komen. Verder missen we niets. Er zijn poppodia, theaters, bioscopen, clubs, cafés, muziekscholen, musea, ateliers, studio’s, galerieën, festivals en evenementen.
Waar moet de gemeente in de toekomst in investeren?
In de toekomst moet de gemeente investeren in een cultuurplatform. Door daar in te investeren, wordt nieuw talent gestimuleerd, en dat is iets dat erg belangrijk is volgens het cultuurbeleid. Als ze daar in investeren, wordt ook gelijk het probleem omtrent gemiste cultuurvoorzieningen in Utrecht aangepakt.
Geschreven door Suzanne Waaijenberg